I det her indlæg vil jeg sætte fokus på et meget personligt emne, nemlig hvordan min ekskæreste og jeg håndterede vores brud, vores fælles barn og alt det, der følger med i en familieopsplitning. Vi var ikke gift, men med børn, fællesøkonomi, hus, biler m.v. så var det nærmest som et ægteskabeligt forhold. Det er selvsagt et meget personligt emne, men jeg har fra starten af valgt, at en præmis for bloggen skulle være fuld økonomisk gennemsigtighed, og så må jeg også sluge de rønnebær, som følger med det.
Min primære prioritet i alt dette er min søn og hans velvære. Det sætter jeg foran alt andet. Det er den grundregel, jeg har forsøgt at efterleve i hele denne proces. Hver gang, jeg har været i tvivl om en beslutning, har jeg brugt denne regel som rettesnor. Der er for mig at se to ting, som er væsentlige. Først og fremmest hvad der er bedst her og nu, men også på den lange bane. En eller anden dag skal man også kunne se sig selv og ham i øjnene og stå på mål for de beslutninger, man tog dengang.
Det bliver et meget langt indlæg, som berører rigtig mange forskellige ting, men jeg har valgt at samle det hele i et indlæg, da jeg tror, at det i samlet form kan være relevant for andre, som kommer i min situation. Derfor kommer indlægget også til at gå lidt i øst og vest, men jeg har forsøgt at strukturere det, så meget som det var muligt.
Samkvem - hvilken ordning skal man vælge?
» Boligsituationen for os begge
» Min boligsituation
» Hendes boligsituation
» Personlige ejendele og nye møbler
» Optimering af indretning af hjem
» Belysning og lamper
» Musik og TV
» Alt det andet, der også skal købes
» Kabelhåndtering og ledninger
» Automatisering af rengøring via robotter
» Indretningsmæssige hensyn til rengøringsrobotter
» Smart home produkter
» Genskabe sit nye hjem i det gamle hus
» Opdeling af likvider
» Opdeling af biler
» Fordeling af alt det andet (ferie, gavekort, m.v.)
» Børnetilskud
» Afrunding
Samkvem - hvilken ordningen skal man vælge?
Det første punkt, som skal løses, er samkvemssituationen. Det er min søns præmisser, som styrer dette 100%, men man skal selvfølgelig finde en eller anden model at indlede med. Der er en række forskellige ordninger og muligheder, og vi er landet på en hybridmodel. Jeg har min søn hver anden weekenden fra fredag eftermiddag til mandag morgen. Herudover henter jeg ham tidligt fra børnehaven 1 – 2 gange hver uge og laver et eller andet med ham. Det kan være besøg i et legeland, men også bare noget så simpelt som at lave bål og bage snobrød, spille iPad, bygge LEGO, lave pandekager el.lign. Det betyder for ham og mig, at vi kan se hinanden ofte, men at han samtidig opretholder en fast base hos sin mor og søster.
Det med den faste base er meget vigtigt for mig. Jeg er eksempelvis ikke selv stor tilhænger af 7/7-ordningen, hvor børnene er lige meget hos begge forældre. Det skal ikke ses som en kritik af dem, som har valgt den, og hvor det sikkert fungerer fint, men personligt ville jeg ikke trives uden en rigtig, fast base, og derfor blev den løsning fravalgt. Indtil videre har vores hybridmodel fungeret rigtig godt, og derfor holder vi fast i den.
Heldigvis er jeg i en position med fleksible arbejdstider, hvorfor det er muligt at tage et par eftermiddage ud mod at levere timerne på andre tidspunkter, som jeg så har rig mulighed for nu. Det, som jeg ser som den største udfordring ved vores model, er ikke at komme til at svigte på de aftalte dage og tidspunkter, fordi der kommer noget andet i vejen. Det er så nemt at undskylde med, at man alligevel ikke kommer tirsdag kl 13:00, fordi der pludseligt er opstået et eller andet uopsætteligt. Derfor står samkvem øverst på min prioriteringsliste, og så må jeg bygge alt andet op rundt om det og løse det hen ad vejen - men at aflyse er ikke en option.
Boligsituationen for os begge
I det her kapitel skal vi se nærmere på valgene, der er truffet omkring bolig, hjem og indretning.
Min boligsituation
Vi havde et fælles hus, og det er på 187 kvm. Herudover er der 60 kvm. istandsat garage og værksted, så alt i alt er der næsten 250 kvm., som skal vedligeholdes og rengøres. Sidste år fik vi lagt min ekskærestes gæld fra hendes tidligere hus på kr. 150.000 ind i boliglånet og dermed blev det til fælles gæld. Prisen på huset er steget i den periode, hvor vi har haft det, men det er en prisstigning, som primært er affødt af de forbedringer, som jeg har udført og betalt for at få lavet på huset. Aftalen blev, at jeg fik huset og dermed får hendes gamle gæld med. Det kan umiddelbart virke som en unfair model for mig, men personligt synes jeg, at den er helt fair og rimelig.
I vores samliv har jeg haft mulighed for at udvikle mig, arbejde, tjene penge, investere i mit 100% eget firma osv., og det er blandt andet båret frem af, at hun har været frontfigur for huset, familie og alt det praktiske heromkring. Da det blev muligt, gik hun ned i arbejdstid, og hun har derfor aldrig haft de samme muligheder for at tjene sine egne penge. Derfor synes jeg, at det giver god mening at se på den samlede produktivitet og så fordele ud fra det. Derfor skal hun have en del af fortjenesten, selvom hendes ”ekstra indsats” primært har været med støvsugeren eller bleskift. Herudover vil en opsplitning resultere i, at hun får en forbrugsgæld på 150.000 kr. til en rente på 10-14%. Det ville blive en meget stor belastning for hendes økonomi og alt andet lige betyde, at det ville blive sværere for hende at give børnene gode ting og gode oplevelser. Dermed ender vi ved grundprincippet om, at det er min søns velfærd, som er prioritet nummer et, og den hænger i høj grad sammen med, at han bor hos en mor med en solid økonomi og ressourcemæssigt overskud. Så alt i alt var det en no-brainer at æde de 150.000 kr. i den forbindelse.
Da vi har gæld i huset, er der også en bank og kreditforening at tage hensyn til. Heldigvis har vi købt hus ud fra et økonomisk princip om, at en af os skal kunne sidde alene med det, så vi ikke ville ende i en forceret salgssituation. Derfor har der også været positivt tilsagn om, at jeg kunne overtage fælles gæld, og dermed kommer der automatisk helt rene linjer. Det kommer til at koste lidt i gebyrer og tinglysning, men sådan er det jo at eje noget.
Jeg har sat huset til salg, men uden at ville gå på kompromis med salgsprisen. Det er et rigtigt godt hus, men også meget stort til én person. Ved et salg vil der være en økonomisk gevinst, som faktisk vil betyde, at jeg vil kunne opnå lean FIRE ved at flytte ind i en af mine lejligheder, som jeg allerede ejer og ikke rigtig skylder noget i. Jeg vil i så fald bruge likviditeten på at købe en passende lejlighed ud af min ejendomsvirksomhed og udbetale fortjeneste som udbytte, som jeg igen kan bruge til at fjerne alt andet gæld more or less. Det er en genvej og super attraktivt, men det er ikke noget, jeg vil ramme her og nu for enhver pris. Derfor er huset sat til salg i et år, men jeg vil ikke leve i en ”limbo-tilværelse” i den periode. Jeg har eksempelvis to gamle udendørslamper, som trænger til at blive skiftet, og det er sat i gang, selvom jeg godt ved, at det kan være spildte penge, hvis huset bliver solgt lige bagefter.
Hendes boligsituation
Den næste udfordring er så hendes boligsituation. Jeg kiggede kort på mulighederne for at købe noget, som hun kunne leje. Der var ikke noget oplagt på markedet og likviditeten ville blive meget presset oven i alt det andet som følger med i et brud, og så ville det måske bare ikke være 100% hensigtsmæssigt at være udlejer for min ekskæreste. Det er alfa omega, at vi bor i den samme by, og det er ikke fordi, det bugner med lejligheder i Nykøbing F. Slet ikke, når vi taler 4-værelses lejligheder.
Den første lejlighed, vi kiggede på, var en meget stor 3-værelses. Selvom der ikke var selvstændigt soveværelse til hende, så var stuen så stor, at den både kunne fungere som soveværelse og stue. Lejligheden var generelt rigtig fin og til en fornuftig husleje. Indflytningsprisen var angivet til 34.950 kr. Da lejekontraktudkastet kom, var det blevet til et tidsbegrænset lejemål med mulighed for forlængelse, og indflytningsprisen havde nu rundet 50.000 kr…
Årsagen til tidsbegrænsningen var juridisk ugyldig. Så principielt kunne vi sagtens have taget imod lejemålet og afvist tidsbegrænsningen, hvis den blev effektueret en dag. Min egen integritet og mit liberale sind forbyder mig dog dette, så alene derfor var det ikke en mulighed at indgå i en lejekontrakt, hvor hun efterfølgende ville afvise den indgåede kontrakt. Det ville med garanti også give et rigtigt dårligt forhold til udlejeren. Herudover er en anden væsentlig faktor, at lejemålet skal afleveres nyistandsat, og hvis man kun kan bo der i 24 måneder, men skal bekoste maling, gulvslibning m.v., så bliver det pludselig meget dyre 24 måneder. Resultatet af alt dette blev, at vi takkede pænt nej tak. Det var en logisk, men alligevel svær beslutning, da vi begge havde en naturlig interesse i at komme hver til sit, og man føler lidt, at man bliver slået tilbage til start.
Efterfølgende var vi ude og kigge på en stor 4-værelseslejlighed, der også honorerede alle de krav, som vi havde. Der var desværre flere uhensigtsmæssigheder ved den. Først og fremmest var alle vinduer pilrådne 1-lags ruder, køkkenet var noget slidt, og der var ingen oplagte vaskemuligheder. Heldigvis har jeg 2 lejligheder bare 30 meter derfra, hvor der er vaskekælder, hvorfor vask var et mindre problem. Ruderne fik vi skrevet ind i kontrakten, at de skulle skiftes inden februar 2019, og der blev lavet installationer til vask i kælderen. Det var et kæmpe plus, og derfor valgte vi at tage imod den.
Det kostede 31.000 kr. at flytte ind. Det dækkede over 3 måneders depositum og 1 måneds forudbetalt husleje. Aftalen er, at vi deler den forudbetalte husleje, den dag hun flytter igen. I praksis kommer de nok bare til at gå til noget konfirmationsopsparing el.lign.
I øvrigt har alt arbejdet med at finde lejebolig været en øjenåbner for mig. Der er enormt mange lejeboliger, som bliver annonceret meget uprofessionelt. Annoncerne er generelt mangelfulde og uden billeder, plantegning eller relevante økonomiske oplysninger. Det er bare virkelig dårligt håndværk.
Personlige ejendele og nye møbler
Det næste, som skal håndteres, er vores personlige ejendele. Vi har jo rigtig mange ting, som er købt i fællesskab. Det blev heldigvis løst meget nemt. Hun fik alt det med, som hun ville have. Sofa, fjernsyn, vaser, bestik, skabe, skænk osv. Det efterlod mig med et rimelig tomt hus, som i praksis skal genmøbleres. Der er flere årsager til dette. Først og fremmest skal der bare købes nyt af rigtig mange ting, når et hjem skal blive til to hjem, så den øvelse er ikke til at komme udenom. Herudover synes jeg, at det gav mening at lade børnene beholde så meget ”genkendelse” ved at lade møbler mv. følge med over til deres nye lejlighed, så det hele ikke bare bliver nyt, nyt, nyt for dem. Det efterlod mig med stort set et tomt hus, en seng og lidt køkkenting, men også med en konkret og praktisk opgave, som jeg kunne tage fat om og arbejde med.
Man kan sige, at det gav mig en unik mulighed for at indrette mig efter nogle af de økonomiske principper, som jeg i de senere år har forsøgt at stræbe efter. Generelt en mere minimalistisk tilgang uden at være over i decideret minimalisme. Først og fremmest solgte jeg ud af alt det, som jeg havde tilbage, men ikke rigtig brugte. Det var lidt af en øjenåbner fordi det endte alligevel med over 100 annoncer på DBA og Facebook. Jeg satte nogle skarpe priser, så det meste røg rimelig hurtigt. Det gav lidt penge i kassen, men det bedste var faktisk at få ryddet op.
Optimering af indretning af hjem
Jeg har brugt en del penge på nye møbler og ting. Der er ikke købt noget fra IKEA, ikke et ondt ord om det. Det har dog hele tiden været med fokus på, hvad jeg faktisk bruger, hvordan jeg er og så også det faktum, at huset kan være solgt i morgen, og tingene derfor skal kunne komprimeres ned i en 3-værelseslejlighed. Stuerne i huset kan sagtens bære en stor sofa med dobbelt chaiselong og alt det der, men det giver ikke mening, når jeg bor alene, og så dur en kæmpe sofa bare ikke i en mindre lejlighed. Herudover sætter jeg bare stor pris på kvalitet og generelt pæne ting. Hellere få ting i høj kvalitet end meget ragelse – less is more.
Billedet er fra stuen, hvor der er opsat en sovesofa.
Sofaen er en sovesofa købt hos Bedrenætter.dk. Ryglænet har 2 niveauer og kan lægges helt ned. Det blev en sovesofa, fordi der er en risiko for, at jeg vil skulle benytte den som seng i en kortere eller længere periode, alt efter salg af hus og hvornår en kvalificeret lejlighed bliver ledig. Den fungerer faktisk overraskende godt, både som sofa og seng. Det, jeg savner mest, er chaiselongdelen, men stolen, som passer til, kan også lægges ned og dermed fungere som chaiselong. Det passer bare ikke ind hos mig nu, så den er kommet ovenpå.
Belysning og lamper
Jeg er selvfølgelig gået over til LED alle steder og har koblet Phillips Hue på, hvor det er muligt. Phillips Hue er en række belysningsprodukter, som giver mulighed for at styre farve og lysstyrke via en app. Det kan i øvrigt også kobles sammen med andre ’smart home’-enheder, men det kommer jeg til.
Det gamle TV var med bias light, og det kunne jeg rigtig godt lide. Phillips Hue har nogle light stripes, som man monterer og dermed laver belysning på steder, hvor det ikke er muligt. Det har jeg sat under min reol og min skænk, og det, synes jeg, giver en rigtig god belysningseffekt.
Phillips Hue Lightstripes er installeret under skænk og reol.
Musik og TV
Jeg har kigget på, hvor jeg bruger lyd og TV. TV’et i soveværelset blev derfor solgt, men der er i stedet blevet vægmonteret en Beoplay A6-højtaler i stuen og sat en Beoplay M3 op i billardstuen. Det er de to steder, hvor jeg har behov for at kunne høre musik. Herudover har jeg en lille bluetooth-højtaler, som jeg kan tage med mig. Beoplay A6 blev valgt, fordi den spiller godt, og det vægbeslag, man kan købe til, kan monteres direkte oven på en stikkontakt, som jeg allerede havde midt på væggen.
Beoplay A6 med vægbeslag (som i øvrigt var umuligt at opstøve i Danmark)
I forhold til TV har jeg valgt lidt omvendt. Jeg fandt en TV-fod fra Samsung, som jeg rigtig godt kunne lide, men den passede kun til ganske få modeller, som lå i den tungere prisklasse. Så derfor er jeg gået ned i størrelse, men op i model/kvalitet. Billedmæssigt er der stor forskel, men herudover er oplevelsen med at bruge menuer og funktioner også bare meget bedre på dette i forhold til lavprismodellen fra Phillips, som jeg havde før. Jeg ser egentlig kun Netflix og film, så flow-tv-pakken fra Yousee blev dræbt i samme ombæring. Foden og størrelsen betyder også, at jeg indretningsmæssigt er mere fleksibel, hvis det skal fungere i en lejlighed, da den kan stå i et hjørne eksempelvis.
Samsung TV med fod
Alt det andet, der også skal købes
Jeg har valgt at få lavet 2 plankeborde. Et spisebord og et sofabord. Herudover har jeg købt 6 Dolphin-spisebordsstole i læder, og til køkkenet er der købt et rundt spisebord med 4 stole fra Jysk. Generelt er 6 personer det, som jeg indretter mig efter i forhold til bestik, tallerkner, glas mv. Overordnet et råt grænsende til industrielt look kombineret med minimalisme.
Jeg må indrømme, at jeg blev lidt overrasket over, hvor meget det egentlig ville koste. Møbler koster noget, men det gør el-pisker, knagerækker, stueplanter, bordlamper, tæpper, puder og alle småtingene også. Det kan virkelig løbe stærkt, så husk at få budgetteret alt dette ind, hvis du ender i samme situation som mig.
Kabelhåndtering og ledninger
Det er en af mine store kæpheste i forhold til indretning. Jeg bryder mig ikke om synlige kabler og har derfor brugt en del tid og energi på at montere, sømmer op, trække eller simpelthen købe nye kabler, som passer til farverne. Det tager tid, men jeg synes, det er godt givet ud. Kabelbindere, dobbeltklæbende tape, kabelbakker og kabelclips er i den forbindelse guld værd. LK decor er en rigtig god stikdåse, da den er pæn og kan vægmonteres. Alt det her med at håndtere kabler leder mig automatisk til det næste kapitel.
Neato robotstøvsuger leveres med sort strømkabel. Jeg har derfor købt et hvidt, da det passer til væggen.
Kabler er så vidt muligt sat op under reolen, så de ikke flyder på gulvet. De løse kabler kan ikke ses, med mindre man ligger ned på gulvet.
Automatisering af rengøring via robotter
Jeg bryder mig ikke om at gøre rent, men jeg kan godt lide et rent hjem. At bruge tid på at gøre rent giver heller ikke mening ud fra et økonomisk princip, da jeg kan sælge min tid til en højere pris, end hvad jeg kan købe rengøringstid til. Da jeg også har et ønske om at holde omkostningerne i bund, så kiggede jeg på, hvad jeg kunne gøre for at indrette et hjem, som ikke var ”tungt” at rengøre. Her blev robotter en ret central del af løsningen. Indledningsvis har jeg købt en robotstøvsuger, Neato D5, som jeg klart kan anbefale. Den er i mellemprisklassen på cirka 5.000 kr., og den kortlægger hele huset første gang, den kører. Det betyder, at den hele tiden ved, hvor den er, og derfor kan støvsuge effektivt. Herudover har den no-go funktionalitet, så du kan sætte streger op på det virtuelle kort, hvor den ikke må køre hen, samt en schedule-funktion, så den kan starte hver dag.
Det fungerer fantastisk. Den gør rent næsten hver dag, og gulvene fremstår super flotte. Det er også med til at minimere behovet for at støve af, da der ikke er så meget støv, som bliver hvirvlet rundt.
Jeg har en robotstøvsuger i stueetagen. På 1. sal er der 3 værelser og et badeværelse. Den kan ikke bevæge sig fra værelse til værelse der, så jeg har et projekt med at finde nogle bredere fejelister, som kan fungere som miniramper for støvsugeren. På sigt ønsker jeg mig en til, som så kan håndtere 1. salen.
Det er lidt af en verden, som har åbnet sig for mig. For mange år siden eksperimenterede jeg med en af de første Roomba-robotstøvsugere, men jeg var ikke imponeret. Den kørte på kryds og tværs, løb ofte tør for batteri et eller andet tilfældigt sted og gjorde ikke særlig godt rent. Jeg har undersøgt robotmarkedet lidt, og ud over støvsugere er der muligheder for robotter indenfor:
-
Plæneklippere
Gulvvaskere
Grillrest-rensere
Vinduespudsere
Det er noget, som jeg vil teste af og vende tilbage til i et indlæg ud fra devisen om, at jo mindre tid du bruger på sådanne ting, jo mere tid har du til at forøge din indtægt.
Indretningsmæssige hensyn til rengøringsrobotter
Jeg har erfaret, at det optimale resultat kræver lidt omtanke omkring sin indretning. Jeg har så vidt muligt forsøgt at have så meget vægmonteret som muligt. Eksempelvis er mit tøjstativ i soveværelset vægmonteret, så støvsugeren kan komme ind under der. Herudover er løse kabler en rigtig dårlig idé, og det er også en af grundene til, at jeg har et princip om ikke at have kabler på gulvene.
Eksempel på en løsning som betyder, at robotstøvsugeren kan komme ind under og støvesuge.
Smart home produkter
En anden ting, jeg har valgt at adoptere, er smart home produkter. Jeg har installeret Google Home i stuen, soveværelset og køkkenet. Indtil videre er de koblet sammen med det meste af min belysning via Phillips Hue, og jeg er igen positivt overrasket over det. Rutiner bruger jeg meget, hvor man kan opsætte en række ting, der skal ske, når den får en kommando. Eksempelvis når jeg siger ”godmorgen”, så tænder den lyset i soveværelset og stuen, fortæller mig vejrudsigten, hvad der er i min kalender og sætter seneste nyhedsudsendelse fra Radio24syv på. Når jeg siger ”farvel”, slukker den det hele igen.
Jeg har koblet Google Home sammen med min robotstøvsuger, mine højtalere og mit lys. Næste skridt er at koble smart-termostater på, hvor jeg tror, der kan være lidt at vinde på at optimere energiforbruget i forhold til brugen af de enkelte værelser. Når mit nuværende videoovervågningsanlæg en dag går ned, så skal der også kobles et Google home kompatibelt på.
Mit overordnede indtryk er, at det virker ganske fint. Man skal lige finde ud af, hvad man skal bruge det til, men langsomt bliver det en naturlig del af ens vaner. Laver jeg mad og konstaterer, at der ikke er mere sølvpapir, kan jeg få det tilføjet til indkøbslisten med en simpel stemmekommando.
Genskabe sit nye hjem i det gamle hus
Det kan måske lyde banalt, men det var faktisk ret svært. Øvelsen gik grundlæggende ud på at gøre ens tidligere fælleshjem til ens eget. Jeg løste det ved at tage et rum ad gangen, tage alt ud og så opbygge og indrette det igen. Bryggerset er et godt eksempel, hvor alt er rykket rundt. Herudover er der trukket strøm til et skab, så jeg har en ladestation til headset, cykellygter m.v. Det var en ting, som jeg ofte manglede, og det gav mening at få det lavet nu. For mig handlede det meget om at kigge på tidligere mangler, vaner og min nye situation og så indrette sig efter det.
Opdeling af likvider
I vores situation var jeg den, som tjente mest. Væsentligt mere end min ekskæreste. Hun fik kontanter med, så hun kunne klare sig og købe de småting, som der også var nødvendige for hende, og jeg havde kontanter, så jeg kunne betale mine regninger m.v. Igen handlede det mere om at kunne få en fornuftig start for begge parter, end hvem der lige havde tjent hvad.
Opdeling af biler
Jeg beholdt den ene bil, og den anden fik hun. Vi måtte dog indbetale lidt på hendes bil, da hun ellers ikke ville kunne sidde med billånet. Jeg måtte bruge 25.000 kr. på vinterdæk og fælge. Oprindeligt ville jeg ikke bruge min egen bil, når der lå sne, og det var glat, så jeg havde derfor ikke købt vinterdæk til den. Det betød, at jeg måtte ud og have 4 nye alufælge og 4 vinterdæk til den, og det koster også lidt...
Fordeling af alt det andet (ferie, gavekort, m.v.)
Vi havde bestilt og delvist betalt en sommerferie i 2019 hos Spies. Der måtte vi æde nogle omkostninger til at få annulleret rejsen. Resten blev udbetalt på et gavekort, som min ekskæreste fik med. Jeg kan ikke se, hvad jeg skulle bruge et Spies-gavekort til anyway. Til gengæld fik jeg alle vores Smartbox-gavekort!
Børnetilskud
Vi læner os op ad de takster, som statsforvaltningen har sat for dette. Det vil sige ca. normalbidraget + 100%. Det kan være lidt svært at gøre op, da jeg har en lønindtægt, og så er der noget overskud i virksomhederne, som ikke bliver udbetalt som løn. Anyway gik øvelsen ud på at blive enige i fællesskab om et fair beløb.
Husk, at der er skattefradrag for det meste af børnetilskudet.
Afrunding
Det har været en økonomisk dyr omgang, og det har taget meget energi og kostet mange ressourcer. Skal man se lidt positivt på det fra et privatøkonomisk synspunkt, så har jeg har fået sænket min balance med ca. 250.000 kr., som svarer til den gæld, min ekskæreste har overtaget (bil) samt nogle kreditter, som jeg har indfriet. Privatøkonomisk sparer jeg også en del på budgettet. Selvom jeg betaler børnetilskud, så er der mange andre udgifter, som jeg ikke har længere.
Jeg vil ligeledes anbefale, at man går alle sine udgifter igennem i forhold til ens nye situation. Det er eksempelvis forsikringer, renovation og forbrug på vand, varme og el, tv-pakker m.v.
Hvis du har spørgsmål til ovenstående, så kan du stille dem herunder.
Seneste blogindlæg
Min vej til Økonomisk uafhængighed - status per 1. marts 2022
FIRE
EJENDOMME: | 19 LEJEMÅl |
AKTIER: | 250.267,00 kr. |
CROWDLENING: | 94.456,00 kr. |
35.500,00 kr.
overskud fra investeringer
marts 2022
35.500,00 kr.
Der er 3 år, 4 måneder og 28 dage til jeg er økonomisk uafhængig (som 41-årig)