Dette indlæg er skrevet af Casper Schneidereit og blev udgivet for i kategorien diverse.

Tips & tricks til at pendle med DSB

Jeg har efterhånden oparbejdet en del års erfaring med at pendle. Først med bil og sidenhen med tog. I forbindelse med regeringens beslutning om at flytte statslige arbejdspladser væk fra København er spørgsmålet om pendlerlivet blevet aktuelt for flere mennesker end nogensinde før. Jeg vil i det her indlæg fortælle om mine erfaringer med at pendle samt dele en række tips & tricks, der kan gøre pendlerlivet mere overkommeligt.

Fra Sundby på Lolland til Nordhavn station i København

Jeg tager selv turen fra Sundby på Lolland og hele vejen til Nordhavn st. i København. En typisk hverdag på farten ser sådan her ud:

  • kl. 05:45 : Vækkeuret ringer, og jeg hopper i tøjet med det samme.
  • kl. 06:00 : Cykler jeg til Nykøbing F. Svømmehal. En lille cykeltur på små 5 kilometer.
  • kl. 06:30 : Svømning (1 kilometer), bad og omklædning.
  • kl. 07:30 : Cykler jeg fra Svømmehallen og til Nykøbing F. st. Det våde svømmetøj hænger jeg til tørre i et kælderrum tilknyttet en af mine udlejningslejligheder. Ejendommen er tæt på Nykøbing F. station. Der hænger et tørt sæt fra dagen før, som jeg pakker ned i min taske.
  • kl. 07:40 : Er jeg på stationen. Jeg henter en flaske vand i 7-eleven.
  • kl. 07:47 : Kører toget fra Nykøbing F. mod København H. og Østerport st.
  • kl. 08:00 : Spiser jeg morgenmad i toget, børster tænder, sætter hår og alt det der. Herefter starter arbejdsdagen. Enten på mine egne ting eller for den virksomhed, hvor jeg er ansat.
  • kl. 09:30 : Ankommer toget til Østerport st. Jeg går herfra 1,5 kilometer ned til Nordhavn St., hvor kontoret ligger og ankommer kl. kl. 9:55
  • ... : Arbejdsdag på kontoret...
  • kl. 15:50 : Går jeg fra kontoret og ned til Østerport St.
  • kl. 16:23 : Tager jeg toget fra Østerport til Nykøbing F., hvor jeg igen har cirka 1½ times arbejdstid.
  • kl. 18:10 : ankommer jeg til Nykøbing F. Station og cykler hjem igen.
  • kl. 18:25 : Hjemme igen, hvor jeg pakker og klargøre til næste dag.

Det fungerer godt for mig, da jeg også får en del motion og bevægelse lagt ind i min morgenrutine. Jeg går 3 kilometer, cykler 10 kilometer og svømmer 1 kilometer på en almindelig arbejdsdag. Herudover bruger jeg en stor del af transporttiden i toget på at arbejde, og jeg behøver derfor ikke at være på kontoret fra 09:00 - 17:00. Jeg kan faktisk afvikle 3 timers arbejde fuldstændig uforstyrret hver dag.

Fordelene ved at pendle

På daglig basis er en af de største fordele ved at pendle (med tog), at jeg får en del tid, hvor jeg kan side alene og arbejde fokuseret. Det betyder også, at jeg ikke behøver at lave noget, når jeg kommer hjem.

Skattefradrag

Når du pendler langt, har du ret til et befordringsfradrag (også kendt som kørselsfradrag). Befordringsfradraget er skruet sådan sammen, at de første 24 kilometer transport ikke giver noget fradrag. Fra 24 til 120 kilometer er der en takst på p.t. 1,94kroner/kilometer og over 120 kilometer får du 0,97 kroner/kilometer. I forhold til progressionsgrænsen ved 120 kilomenter, så gælder den ikke, hvis du bor i en udkantskommune og du har pendlet i under 7 år.

For mit vedkommende ser regnestykket sådan her ud: Jeg rejser 272 kilometer hver arbejdsdag, og der er cirka 216 arbejdsdage på et normalt år. Jeg bor i Guldborgsund Komme, der er en udkantskommune, og har ikke gjort brug af udkantsordningen i mere end 7 år. Jeg har derfor ret til den høje takst for alle mine kilometer. Samlet giver det et årligt fradrag på 103.922 kroner. Tommelfingerreglen for skattefradrag er, at du får cirka 1/3 udbetalt - i alt har jeg altså 34.640 kroner mere om året.

Billigere huse på Lolland - Murermestervilla til 1,5 million kroner

På Lolland er huspriserne meget lave i forhold til København. Vi har købt en murermestervilla på knap 200 kvadratmeter hertil er der 55 kvadratmeter isoleret garage og 8 kvadratmeter vinkælder. Huset var fuldt ud istandsat, da vi flyttede ind. Vi gav i alt 1.550.000 kroner i 2016, og et tilsvarende hus omkring København ville nok have kostet 4-6 millioner.

Vi har alle de nødvendige institutioner inden for gåafstand. Børnehave, vuggestue og skole er under 600 meter væk. Der er 3 kilometer til Nykøbing F. centrum, og 1 kilometer til indkøb i Føtex. Motorvejen er 10-15 minutter kørsel til, og alt i alt betyder det, at vi kan klare os med én bil.

For os giver de lavere leveomkostninger mere frihed, og det har betydet, at min kæreste kan arbejde deltid, mens børnene er små, og jeg kan bruge lidt flere penge på vin, motorcykler og investeringer.

Hus på Lolland

Vores hus i Sundby ved Nykøbing F. Købt for 1.550.000 kroner i 2016.

Billiardstue

Udestuen indrettet til billiard.

Vinkælder til 600 flasker.

Vinkælder med plads til 600 flasker.

Garage.

Isoleret garage indrettet til gildesal og spil

Garage med playstaion

Også i garagen. Køleskab og playstation.

At pendle med DSB

Som nævnt tager jeg toget, og det fungerer for mig, fordi jeg netop kan udfylde transporttiden effektivt. Det ville gå hurtigere med bil, særligt hvis jeg kunne køre udenfor myldretiden, men det vil ikke give mig mulighed for at arbejde, og derfor er bil fuldstændig uinteressant.

Mit periodekort hos DSB koster 3.150 kroner/måned, og så kan jeg rejse så meget jeg vil mellem København og Lolland. Jeg har valgt at opgradere mit togkort til 1.klasse for 450 kroner/måned. Mine samlede transportudgifter lander derfor på 3.600 kroner/måned. Trækker jeg mit skattefradrag fra omkostningerne til togkortet, har jeg en nettoudgift på transport på 713 kroner/måneden. Reelt set lidt lavere, da rejsetidsgarantiordningen bevirker, at jeg får funderet et par procent af prisen på mit periodekort.

Herudover kan jeg hente en gratis vand, kaffe og the i alle 7-eleven butikker tilknyttet en togstation. Jeg plejer at hente en flaske om morgenen og igen sidst på eftermiddagen på vej hjem. Tillægget til 1. klasse giver også adgang til loungen på Københavns Hovedbanegård. Loungen ligger oven på politistationen, og her er arbejdsborde og bløde stole, ligesom der er gratis slik, frugt, kaffe, kakao og vand. Der er også adgang til to toiletter forbeholdt brugerne af loungen. Jeg henter af og til lidt frugt og slik til togturen, og er der forsinkelser, kan jeg sætte mig op og arbejde. De 450 kroner/måned for tillægget til 1.klasse er en lille ekstraudgift i forhold til den værdi, som det giver.

DSB arbejdsplads i Toget

Min arbejdsplads i toget.

Solnedgang fra toget

Udsigten på en god dag.

Et lille tip til at finde 1. klasse i toget. De gule streger, der er på siden af togvognene viser, hvor 1.klasse er. Ellers plejer det at være vogn 11, 21, 31 osv.

Nedfaldende køreledninger, skinnebrud, signalfejl og alt det der

Ovenstående ting sker, og det er der ikke så meget at gøre ved. Der går heldigvis længe i mellem. Det værste er, når de forrige afgange er blevet aflyst, og ens tog derfor er stopfuldt.

Jeg ved ikke hvordan DSB's interne regler er for håndtering af dette, men i praksis undlader togføreren at lave billettering, og 1.klasse bliver hurtigt stopfyldt med passagerer, som ikke er berettiget til at være der, og som tager pladserne fra dem, som faktisk har betalt. Det er trælst, men det sker.

Køb adgang til cykelparkeringen på stationen

På alle togstationer er der cykelparkering ude foran i en eller anden forbindelse. På mange stationer er der også en form for aflåst cykelparkering eller indendørs parkering af cykler. Det gælder også for Nykøbing F. St., og man får adgang med et nøglekort, der kan købes for cirka 150kroner/år i 7-eleven butikken.

Jeg har købt en kædelås med kode på, som altid hænger inde i cykelrummet. Jeg låser cykellåsen på cyklen og låser efterfølgende hele cyklen fast til cykelstativet med kædelåsen. Den ekstra lås og det at cykelrummet kræver nøglekort betyder, at jeg føler mig tryg ved at parkere min ikke helt billige mountainbike dernede. Jeg har ikke opleveret hverken tyveri eller hærværk endnu.

Internet i toget

IC3-togene er uden tvivl den togtype, hvor du kan opretholde det bedste mobilsignal. IC4-togene har et hæderligt signal, og så er der dobbeltdækkervognene, som mildest talt har elendige signalforhold. Det er mig en gåde, hvordan det er lykkedes at lave et tog, som nærmest er hermetisk lukket i forhold til mobilsignal.

Det er min erfaring, at en ekstern 4G-router er bedre end ens telefon til at opretholde en god internetforbindelse. Det bliver aldrig bulletproof, men jeg kan selv mærke en stor forskel, når jeg kobler på internettet gennem min 4G-router kontra min iPhone. Særligt i dobbeltdækkervognene!

Jeg planlægger mit arbejde efter, at jeg ikke har en 100% stabil internetforbindelse og har en række opgaver liggende, som jeg så kan løse, uden internet er påkrævet.

Underholdning med Telmore Play

Jeg har tegnet et abonnement på Telmore Play som koster 250 kroner om måneden. Du får fri tale og fri sms samt en masse data, men det tilbyder de fleste selskaber efterhånden. Værdien ligger de underholdningspakker som følger med abonnement. Det drejer sig om HBO (serier), TV2 Play (TV2's programmer), C More (streaming af film), Flipp (Egmonts magasiner), Telmore Musik (streaming af musik) og Bookmate (lydbøger). Du får også adgang til Min Bio som indeholder børnefilm og børneserier, men det bruger jeg ikke selv.

Selvom jeg fokuserer meget på at arbejde i toget, er det også rart at kunne slappe lidt af med noget underholdning.

DSB-appen

Jeg bruger DSB-appen til at opbevare og forny mit pendlerkort og til at holde mig orienteret omkring afgange m.v. Rejser du dagligt, er den klart værd at hente ned.

Find den rigtige rygsæk

Brug tid på at finde den helt rigtige rygsæk! Det bliver din faste rejsemakker, som du skal have med dig hver dag. På en almindelig uge bruger jeg næsten flere timer sammen med min rygsæk, end jeg bruger derhjemme.

Min udfordring er, at jeg cykler til og fra stationen - og det er i al salgs vejr. Den skal derfor være behagelig og nem at have med, men også kunne beskytte mine ting mod regn og blæst. Jeg har valgt en Osprey Radial 34 Lava Red - 34 liter, og den er jeg superglad for. Den er ikke særlig businessagtig, men den er robust og behagelig at have på i mange timer. Jeg har valgt den i rød af hensyn til synlighed i blandt andet trafikken. Herunder har jeg listet de primære grunde til, hvorfor det blev den rygsæk, som jeg købte:

  • Der er en hård, men fleksibel ramme i bunden, som gør, at rygsækken kan stå oprejst uden at skulle læne sig op af andet.
  • I en bundlomme af tasken er et indbygget regnslag, som kan trækkes ud over hele rygsækken.
  • Der er et beskyttet rum til computer og iPad helt op mod ryggen.
  • Der er en sidelomme ned nøglesnor, hvor jeg har mine nøgler og nøglekort til at sidde.
  • Den anden sidelomme er åben og passer perfekt til to flasker vand.
  • Der er en netlomme foran på tasken. En gang i mellem har jeg vådt tøj fra enten svømning eller anden aktivitet, og det kan jeg placere dér, uden resten af mine ejendele bliver våde.
  • På forsiden af tasken er et spænde i en elastiksnor. Med den kan jeg sætte min cykelhjelm i spænd og have den med mig hele dagen, uden den hænger og dingler.

Herudover er der en masse rum og lommer, men det finder man i de fleste rygsække, så det vil være omsonst at gennemgå det. Det eneste negative, jeg kan pege på, er, at pladsen er lige i underkanten. Min næste rygsæk skal i hvert fald være større end 34 liter.

Jeg er rigtig glad for at bruge små opbevaringsbokse til at organisere mine ting i tasken. Det er inspireret af min tid i Forsvaret, hvor man havde poser med forskellige plastvedhæng i et snoretræk. Trekant, firkant, rund osv. Man kunne så pakke sine ejendele efter forventet brug i disse poser, og fidusen med plastvedhængene var, at man kunne identificere sine ting uden brug af lys (fik du fat i firkanten, var det eksempelvis sokker, undertøj, tandbørste, tandpasta og håndklæde). På samme måde har jeg pakket mine ting efter brug i små opbevaringsbokse fra Ikea.

Osprey Radial 34 Lava Red - 34 liter

Osprey Radial 34 Lava Red

Min daglige oppakning

Afslutningen på forrige afsnit er en god anledning til at indlede dette. Hvad har jeg egentlig med i min rygsæk, når jeg pendler frem og tilbage? Det afhænger en lille smugle af årstiden, men her har jeg taget udgangspunkt i vinterperioden:

  • En flaske vand. Da jeg kan hente gratis vand i 7-eleven på stationen, har jeg ikke behov for at have mere end én fast flaske i tasken.
  • Havregryn, ½ liter mælk, vitaminpiller, spiseske og en lille tallerken. Det er min morgenmad, som jeg indtager i toget.
  • Nogle kiks og en müslibar. Det ligger fast i tasken, såfremt jeg skulle blive sulten, glemme at få morgenmaden med el. lign.
  • Tandbørste, tandpasta og tandtråd. Jeg børster tænder i toget om morgenen med mit medbragte vand.
  • Håndsæbe, shampoo, desinfektionsgel og vådservietter
  • Spillekort, Rubicks-terning og en bog (p.t Rich Dad Poor Dad) - blot for at have lidt tidsfordriv, som ikke kræver en computer.
  • Sokker, boksershorts og en T-shirt.
  • Skiundertøj, cykelhandsker og en full-face-hue
  • Et mini survival-kit med sikkerhedsnåle, sytråde, snor, fiskeline og en masse andre småting. Det er købt på Amazon til 5$. Oprindeligt købt for sjov, men det har faktisk været i brugbart i flere situationer.
  • Hovedpinepiller, plaster, renseservietter, alutæppe/redningstæppe, knæklys.
  • Mine nøgler og en lille lommelygte
  • Stikdåse /m 3 stik (uden jord - fladt stik!). 1 USB-lader og 2 strømkabler til min iPhone. 1 laderkabel til min Macbook Air, kuglepen, notespapir, Macbook Air, ekstern mus (med kabel), in-ear-headset og et Bose-headset.
  • Batterier (AA, AAA, 9V m.f.) og en powerbank
  • Pudslemiddel til sko
  • Cykelygter
  • En røgalarm og tape.
  • Kontanter. 100 kroner i mønter og 500 kroner i sedler. Mønter kan bruges til betalingstoiletter m.v. Kontanter er bare rare at have til rådighed.

Der er måske nogen ting, som giver god mening, men hvorfor har jeg eksempelvis en røgalarm med? Udgangspunktet er, at jeg planlægger efter at komme ud og hjem samme dag, men en gang i mellem vælger jeg at tage en overnatning på et billigt hotel i København. Det sker sjældent, men f.eks. i forbindelse med en ekstraordinært lang arbejdsdag, eller hvis der er behov for jeg møder meget tidligt den næste dag. Det er sjældent planlagt, og derfor er det godt at have de mest nødvendige sager med sig - herunder ekstra undertøj. Da jeg ikke har tillid til at røgalarmerne på de billige hoteller, har jeg altid min egen med, som jeg kan sætte op.

Bose quietcomfort 35 har indbygget støjreducering og er uundværligt på turen, da det kan sortere rigtig meget baggrundsstøj fra.

Ulemper ved at pendle

Der er særligt to situationer, hvor jeg synes, det er upraktisk at pendle.

Sociale arrangementer på arbejdet

Først og fremmest til sociale arrangementer på arbejdet, som går ud over normal arbejdstid. Det er de dyre timer på hjemmefronten, som det koster.

Besøg hos læge m.v.

Skal jeg til lægen, hvor jeg bor, kan jeg ligeså godt droppe at tage på arbejde

Afrunding

Jeg er glad for den pendlerløsning, som jeg har lavet. For mig har de lave boligpriser givet større økonomisk frihed, og da skattefradraget finansierer størstedelen af transportomkostninger, er det ikke en merudgift for mig. Nøglen har været at kunne udnytte transporttiden produktivt og afvikle arbejde samtidig med, at jeg bliver transporteret frem og tilbage.

Som børnefamilie fungerer det for os, at vi har prioriteret mindre arbejdstid til min partner, som til gengæld bringer og henter børn, står for aftensmad i hverdagene og alt det der. Et andet væsentligt element i succesen for mit vedkommende er, at jeg har en rutine om morgenen, som ikke starter med lang togtransport, men med lidt motion i form af svømning og cykling. Så er dagen i gang, og man er frisk og motiveret, når man sætter sig til rette i togsædet.

Stil et spørgsmål eller skriv en kommentar herunder   |   Vi støtter