Skrevet af Casper Schneidereit . Udgivet for i kategorien investeringsvine. Kan indeholde sponserede links.

Hvorfor tror jeg, at vin og champagne er en god investering?

Det er ingen hemmelighed, at jeg synes vin og champagne er rigtig spændende. Det er fantastisk at nyde et glas vin i sin vinkælder, der er fyldt med gode flasker. Ud fra et økonomisk perspektiv er der også en lang række grunde til, at jeg ser det som potentielle investeringsobjekter med massere af muligheder for profit.

  • Der er en generel udvikling i gang, som betyder, at der bliver født flere og flere børn og at vi lever længere og længere. Vi er i dag cirka 7,5 milliard mennesker på jorden, og det forventes, at vi vil runde 10 milliarder i år 2050 ifølge FN.
  • Befolkningen bliver mere velhavende og særligt middelklassen vokser globalt. Rusland og Kina er gode eksempler på to lande, som har udviklet sig meget økonomisk, og hvor særligt den bedre middelklasse vokser eksponentielt.
  • I både Rusland og Kina er der en stor efterspørgsel på vestlige luksusprodukter (stilikoner). Det er alt lige fra Mercedes AMG til Rolex ure og Louis Vuitton tasker, men også vin og champagne. Jeg tror derfor på, at der vil komme en større og større efterspørgsel på eksempelvis Dom Perignon champagne og andre eksklusive produkter.

Summeret op peger den makroøkonomiske og demografiske udvikling på stigende efterspørgsel. Stigende efterspørgsel modsvares normalvis af et stigende udbud, men lige præcis med denne form for vin og champagne, kan man ikke bare øge produktionen. Det er ikke ligesom at producere te fra chaplon eller chokoladebarer. Produktionen i forhold til de forskellige vine er typisk geografisk indsnævret. Produktionen kan altså ikke bare øges i takt med efterspørgslen lidt på samme måde som man heller ikke bare kan bygge flere boliger i København, da der ikke er mere jord at bygge på og dermed stiger kvadratmeterprisen i stedet på boligerne.

Når produktionen ikke kan øges, vil det sidste ende betyde, at priserne vil stige (med mindre du lever i et kommunistisk diktatur, så vil der bare være permanent udsolg).

Ældre årgange sælges til højere priser

Jeg er på ingen måde professionel investor i vin og champagne, og som det fremgår af mine indlæg på denne side, er det også begrænsede mængder midler, jeg har bundet op i det (om end jeg løbende udvider med flere og flere flasker, når de rigtige tilbud er der). Jeg kan dog konstatere, at detailhandlen typisk kun har de 1 – 2 nyeste årgange på lager, og prisen er nogenlunde stabil på disse.

I takt med at nyere årgange frigives, begynder de ældre årgange at stige i pris. Det er det, jeg har observeret ved både at følge webshops, specialforretninger og Facebook-grupper. Prisudviklingen afhænger til dels af anmeldelser og ratings, men også bare årstallet kan være en katalysator til prisudvikling.

Min taktik er at købe billigere end laveste pris

En af grundstene i min købsstrategi er at købe nye årgange til priser, som er lavere end butikspriserne. En hurtig gennemgang af priserne på Dom Perignon 2009 afslører, af de billigste butikspriser er på cirka 995 kroner. Den skal jeg som minimum 20% under, før jeg vil købe mere ind i den – det vil sige omkring 800 kroner per flaske.

Strategi for realisering

Min strategi er som udgangspunkt at sælge ud, når jeg kan realisere en 100% gevinst. Jeg har købt Dom Perignon 2009 til 670 kroner per flaske, så når den begynder at nå et prisniveau på cirka 1.400 kroner/flasken, vil jeg sælge 50% af mine flasker. Det vil jeg tro, at jeg kan få for dem om 5 – 7 år, og en 100% gevinst på den tidshorisont, vil jeg være ganske godt tilfreds med.

Skattepligt

Vin og champagne (og alt muligt andet) indkøbt med investering og profit for øje udløser skat af gevinst. Så grundlæggende er det omstændighederne for købet, der er afgørende for om man skal beskattes af en gevinst. Jeg vil dog nødig yde skatterådgivning, så er man i tvivl, bør man kontakte en revisor.

Stil et spørgsmål eller skriv en kommentar herunder   |   Vi støtter